2014. február 9., vasárnap

Please fasten your seatbelts...


Aki repül sokszor találkozik a címben szereplő mondattal. Ám valahogy én a repülések alkalmával mindig azt tapasztalom hogy a kedves utasok nem fordítanak kellő odafigyelést a maguk és mások biztonságára. A biztonsági tájékoztatók nem csak dísznek vannak az ülések támláján. A Beszállás után mindenki azzal van elfoglalva hogy elővegye a kis könyvet, tabletet, Ipodot amivel az út során majd elfoglalja magát és pont ez alatt az idő alatt vagyis amíg a gép kigurul a kifutópályára a Stewardessek megmutatják a gépeken található a biztonságunkat szolgáló eszközöket és elmondják azok helyes használatát. De ahogy én észrevettem nem kapnak kellő figyelmet. És biztos vagyok benne hogy egy esetleges baleset vagy kényszerleszállás utáni stresszben nem mindenki lenne tisztában azzal hogy vajon most mi következik, Pedig a saját magunk biztonsága érdekében érdemes megfogadni azt amit a Stewardessek elmondanak. Éves szinten több mint két milliárd ember utazik repülőgépen és még mindig a repülés a legbiztonságosabb utazási forma. A világ légi közlekedése ugyanakkor 150 ezer pilótából és 14 ezer repülőgépből áll. 745 nagy légitársaság 1350 nemzetközi repülőtéren operál. Megállapítható, hogy a különböző kontinenseken a repülésbiztonság színvonala egyenetlen, így légi katasztrófák bármikor előfordulhatnak. E légi események tragikus hírei bejárják a világot és azt sugallják, hogy ezekben a balesetekben mindenki meghal. Tény ugyanakkor, hogy a légi szerencsétlenségben érintett utasok több, mint 90 százaléka túlélheti a katasztrófát. Amerikai tanulmány bizonyította, – amelyben 1983 és 2000 között 568 repülőeseményt vizsgáltak, – hogy a fedélzeteteken levő 
53 487 személyből 51 207 utas túlélte a szerencsétlenséget. Tehát próbáljunk mindent megtenni annak érdekében hogy egy estlegesen bekövetkező incidens után a nevünk ne kerüljön be az újságokba. És itt jön újra a biztonsági tájékoztatás. A kabinba érve jól nézzük meg a vészkijáratok elhelyezkedését.


Hogy hány sorral előttünk vagy mögöttünk található vészkijárat.Válasszunk biztonságos ülőhelyet: a repülőgépek a földet éréskor ugyanis még 70 métert tesznek meg másodpercenként. Amennyiben a repülőgép letér a kifutópályáról, és idegen tárggyal ütközik, a legnagyobb veszélynek a kabin első részében ülők lesznek kitéve. Biztonsági szempontból tehát javasolható, hogy az on-line helyfoglaláskor a repülőjegyet a hátsó sorokba és a folyosó mellé kérjük! Próbáljunk meg magunkba egy vésztervet felállítani.
Ezután kapcsoljuk be a biztonsági övet, gyakoroljuk a csat nyitását. Mindig figyeljük a repülőgép helyzetét és ha szokatlan zajt hallunk, vegyük fel a biztonsági testhelyzetet. A gép megállása után hagyjuk el a roncsot gyorsan és távolodjunk el messzire. Amennyiben tűz üt ki, legfeljebb 90 másodpercünk van a kabin elhagyására. Hajoljunk előre, a füsttől óvjuk magunkat és a padlófényeket  követve, az üléseket számolva keressük a vészkijáratot.


Azt, hogy e javaslatok a vészhelyzetben is segítenek működnek, bizonyítja az Air France légitársaság 358-as járata, amely Torontóban a kifutópályáról lecsúszva kigyulladt és teljesen megsemmisült, ugyanakkor a gépen tartózkodó személyzet 12fő és valamennyi  utas 309 megmenekült.


 New York-ban történt sikeres vízreszállás óta már tudjuk, hogy a vízbe merülő kabinból is sikeresen meg lehet menekülni.


Fontos, hogy a mentőmellényt a kabinon kívül fújjuk fel.


A végére hagytuk a legfontosabbat: baj esetén ne essünk pánikba, akarni kell megmenekülni és tudnunk kell, hogy van esélyünk a megmenekülésre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése